Dette er unødvendig!
For en person med alvorlig matvarereaksjon er det et must med nødproviant. Burde kompetansen vært bedre og bredere på serveringsteder? Helt klart spør du oss!
I både inn-og utland opplever vi svært ulik kompetanse på steder hvor det serveres mat. Det samme gjelder generell matvarekunnskap, regler for hygiene og mat-forurensning.
Mange er flinke og stolte av faget sitt, men ofte så har ikke servitøren peiling på annet enn hva som står på menyen og veksel. Vi føler oss til bry når vi må spørre om innholdet i en matrett, flere ganger.
Hvor ofte har du opplevd at din matreaksjonen ikke blir tatt på alvor?
...ofte, vil de fleste svare.
Vi har mange gode opplevelser med personale som vet hva de driver med, men vi tipper at over 90 % av tilfellene når vi spiser på restaurant er som dette:
"Excuse me, is it egg in this bread?", spør vi servitøren.
"No, no it is just cheese, ham and tomato", svarer servitøren.
"Yes, it is cheese, ham and tomato on the bread. But what is inside the bread?", svarer vi. For å gjøre oss bedre forstått prøver vi også å si "uten egg" på det språket kelneren normalt snakker, i dette tilfellet gresk.
"No-no i don`t think so...", kommer det ofte som en respons, fra en kelner med alt for dårlig kunnskap om både mat og allergi.
"I have allergy and will die of a drop egg. May you please check or read on the ingredient-list?", presiserer vi.
"We don't have the ingredient-list, but yes, I think it's egg inside", ender det med at kelneren sier når han ikke "gidder" å sjekke.
....så da endte vi opp med nødprovianten vår.
Jeg regner med at dette er hverdagen for flere?
Send oss gjerne din historie – gode som dårlige –på post@minmat.no
Innholdet i MinMat.no er kvalitetssikret i samarbeid med Norges Astma- og Allergiforbund og NAAF sine matpalører finner du her
NB! MinMat.no er ikke sponset og du må selv lese ingredienselisten i din nødproviant før du spiser